Autizmus vagy csak megkésett beszédfejlődés?
Nehéz eldönteni szülőként, hogy autizmussal vagy csak megkésett beszédfejlődéssel van e dolgunk. Ezen blogbejegyzés ehhez a kérdéskörhöz ad segítséget.
Magyarországon a diagnózis megszerzése hónapokig is elhúzodhat, a korai fejlesztés sikere azon is múlik, hogy elég hamar felismerjük az eltérő fejlődés korai jeleit. Minden gyerek a saját ütemében fejlődik, de az idegrendszer megfelelő működése esetén a mérföldköveket a megfelelő időben megugorja a gyermek, ha mégsem az korai jele lehet a későbbi problémáknak. Általában a szülők megérzik ha baj van, de gyakran a gyerekorvos tanácsa vagy a szomszédok jóindulatú megjegyzései felülírhatja ezt a zsigeri érzést. Gyakran halljuk, hogy " a nagypapa négyéves koráig nem szólalt meg, de aztán már túl sokat is beszélt", "fiú,majd beindul a beszéd" és egyéb beszólásokat.
Milyen jeleket figyeljünk meg?
Mutat e a gyerek?
Nem baj ha egy gyermek nem beszél, de az a kérdés, hogy más módon kommunikál e. És a kommunikáció alatt nem azt értem, hogy földhöz vágja magát és sír hanem egyéb szociálisan elfogadott formákat. A szemével jelez e, az ujjával mutatja e, hogy mit szeretne miközben a szüleire néz? Azaz a közös figyelem kialakult e? Vagy a szülei kezét húzva jelez miközben nem néz a szülőkre csak a kezüket nézi.
Megjelenik e a közös figyelem
Szülők gyakran újságolják, hogy az ő gyerekük nem lehet autista, mert jó a szemkontaktusa. De a szemkontaktus nem akkor jó ha gyakran a szemembe néz, hanem ha a szemével jelezni tud, ha követni tudja, hogy hova mutatok, ha kommunikál a szemével. Egy neurotipikusan fejlődő gyermek játék közben gyakran csekkolja a szüleit, visszanéz, megosztja az örömét és figyeli édesanyja arcát amiről információkat tud leolvasni.
Beszédértés
A gyermek nem megfelelő beszédértése és az ennek következtében fellépő viselkedésproblémák is árulkodó jelek lehetnek.
Játékkészség
Milyen a gyerek játékkészsége? Tud e a funkciójuknak megfelelően játszani a játékokkal vagy csak kipakolja, bepakolja őket. Játszik e szerepjátékot? Repetitíven ismételget e egy járékot,tud e rugalmasan játék tevékenységet váltani.
Ha a gyermek már jár intézménybe érdemes beszélni a gondozó nénikkel, pedagógusokkal az aggodalmunkról. Az autizmus egy szociális nehézség, a pedagógusok a gyerekcsoportban könnyebben észreveszik ha gyermekünk nem játszik a többiekkel vagy nem csatlakozik a napirend szerinti programokhoz. Vagy érdemes szakemberhez fordulni aki megnyugtat bennünket vagy szükség esetén segít a továbbküldésben.